Shopping Cart
Your Cart is Empty
Quantity:
Subtotal
Taxes
Shipping
Total
There was an error with PayPalClick here to try again
CelebrateThank you for your business!You should be receiving an order confirmation from Paypal shortly.Exit Shopping Cart

Yoga 4 Everybody in Arnhem

Yoga for everybody and every body

hatha yoga

kinderyoga

yoga in het park

yoga online

yoga op het werk

yoga en reiki


Blog

Blog

De stilte

Posted on April 24, 2017 at 5:45 AM



Bang voor de stilte
Niet iedereen kan tegen stilte. Als er stilte is en geen afleiding heb je alleen jezelf nog. Dat kan soms confronterend zijn. De dingen die je liever wegstopt worden zichtbaar. Dat wegstoppen doen we meestal liever dan onze problemen onder ogen komen. Maar als je dat niet doet worden ze juist groter. Het kan heel eng en frustrerend zijn om de dingen waar je niet zo blij mee bent onder ogen te zien. Zelfs als het kleine problemen zijn.Het lijkt dan makkelijker ze te negeren en onze aandacht naar buiten te richten. We kunnen onszelf afleiden met eten, televisie kijken, maar ook een boek lezen of zelfs met sporten of de natuur opzoeken. Het gaat om de manier waarop je al die dingen doet. Het kan rust geven, maar ook voor onrust zorgen. Het onderliggende probleem verdwijnt er in ieder geval niet door.

Observeren
In yoga keer je met je aandacht naar binnen en observeer je of voel je wat er is. Je hoeft er niet op in te gaan. Ernaar kijken is eigenlijk helemaal niet eng. Het is er toch al en je sleept het constant met je mee. In plaats van de bedenken wat de oorzaak is kun je ook voelen hoe het voelt. Waar in je lichaam voel je het en hoe voelt dat? Wordt het groter als je er met je aandacht heen gaat, of lukt dat zelfs niet. Ook goed. Je bent er in ieder geval niet voor weggelopen.
Door er met je aandacht naartoe te gaan ben je dat wat er aan de hand is niet aan het negeren en zal het niet groeien. Tenzij je erover na gaat denken en je druk gaat maken over de oorzaak. Misschien maakt de situatie je boos op anderen of op jezelf. Of je voelt je weer machteloosheid over iets wat er gebeurde. De kunst is dan om niet in het verhaal te duiken, maar je er bewust te zijn van die boosheid of machteloosheid. Als je dan irritatie voelt over het feit dat er boosheid is kun je waarnemen dat er irritatie is. Nog steeds met afstand van het verhaal. Je bent nu in feite de confrontatie aangegaan met het probleem. Zo krijgt het de kans er te zijn en geef je het de ruimte die het nodig heeft om te verdwijnen.

Niet vechten
De oorzaak zal waarschijnlijk niet verdwijnen, maar jouw reactie daarop wel. De situatie wordt er in ieder geval niet erger van. Je geest laat narigheid toe in een hoeveelheid die jij aankunt. Daarom duurt rouwen vaak zo lang. Steeds komt er een stukje boven dat je kunt verwerken en daarna komt het volgende stukje pas. Door tegen nare emoties te vechten worden ze groter. Het onderliggende probleem niet, maar lijkt wel groter door de uitvergrote emoties. Het is dan de omgedraaide wereld. De reactie op je probleem is dan groter dan het probleem zelf.
Als je de stilte toe kunt laten geef je de emoties de kans tot rust te komen en de oorzaak ervan ook. Meditatie helpt hierbij. Probeer het maar. Je kunt ieder moment beginnen, maar ook stoppen. Niets om bang voor te zijn dus.

Begin met het volgen van je natuurlijke adembeweging en tel de in en uitademingen.
Tot je bij 5 bent. Stop als je wil of ga door tot 10 en dan tot 15 of 20 en zo verder.
Komen er gedachten of emoties voorbij, dan mag je die benoemen en ga je weer verder met je adem tellen, zonder op de gedachten of emoties in te gaan.


Hoe vaker je dit oefent, hoe makkelijker het gaat en hoe fijner het voelt om de rust toe te laten. We zijn vaak op zoek naar rust en ontspanning, maar als die er dan is jagen we hem weg met allerlei afleiding: beeldschermen, te veel praten, van alles tegelijk doen en vooral niet aandachtig bezig zijn met wat er is. Je ontdekt langzaamaan dat het veel fijner is en je verslaving aan constante prikkels wordt minder. De stilte toelaten is alleen maar goed voor je. Natuurlijk mag je ook de drukte weer opzoeken. Het gaat om de balans en het bewustzijn daarvan.

Categories: ontspanning, meditatie, verandering

Post a Comment

Oops!

Oops, you forgot something.

Oops!

The words you entered did not match the given text. Please try again.

142 Comments

Reply PaulRar
3:18 PM on May 17, 2022 
cymbalta generic 30 mg
Reply LisaRar
12:49 AM on May 13, 2022 
viagra generics
Reply MaryRar
5:50 AM on May 12, 2022 
where can you buy cialis over the counter
Reply BooRar
10:05 AM on May 9, 2022 
where to order viagra online in canada
Reply MarkRar
10:50 PM on May 7, 2022 
buy canadian cialis online
Reply AshRar
12:16 AM on May 7, 2022 
ivermectin buy uk
Reply MarkRar
4:34 PM on May 5, 2022 
lexapro 30
Reply PaulRar
11:17 AM on May 2, 2022 
levitra pills for sale in south africa
Reply AshRar
4:42 AM on April 28, 2022 
canadian drug pharmacy cialis
Reply MaryRar
4:29 PM on April 27, 2022 
cheap nolvadex online
Reply UgoRar
2:40 PM on April 27, 2022 
viagra 2018
Reply LisaRar
2:28 AM on April 24, 2022 
10 mg abilify
Reply MaryRar
12:17 AM on April 24, 2022 
buy dapoxetine tablets
Reply PaulRar
10:03 AM on April 22, 2022 
amitriptyline cost in india
Reply MarkRar
2:24 AM on April 20, 2022 
cheap lioresal
Reply BooRar
11:33 PM on April 16, 2022 
cialis 2018
Reply MarkRar
10:57 PM on April 10, 2022 
quineprox 0.5
Reply MaryRar
4:21 PM on April 9, 2022 
abilify price mexico
Reply WimRar
2:06 AM on April 8, 2022 
cost daily cialis
Reply LisaRar
2:55 AM on April 3, 2022 
cheap generic viagra online